Transport paletowy jest bardzo popularnym i powszechnie stosowanym rozwiązaniem.
Systemy transportu palet obejmują m.in. palety typu EUR 800 x 1200, przemysłowe 1000 x 1200, DHP 600 x 800 czy CHEP 1200 x 1200 oraz inne niestandardowe rozwiązania. Od rodzaju palety w dużej mierze zależy konstrukcja systemu oraz dobór zastosowanych w nim czujników etc.
W skład systemu transportowego wchodzą następujące komponenty: przenośniki poziome i pionowe, transfery i obrotnice, wózki transportowe, magazynki palet, urządzenia pozycjonujące, technologiczne oraz funkcyjne.
Transport poziomy
Do poziomego transportu palet wykorzystać można przenośniki rolkowe napędzane lub grawitacyjne oraz przenośniki łańcuchowe.
Przenośniki rolkowe grawitacyjne to jedno z najprostszych rozwiązań stosowanych do transportu palet. Wyposażone są one w rolki, które mogą się swobodnie obracać. Dzięki temu ruch palet może następować tylko pod działaniem siły grawitacji. Przenośniki rolkowe napędzane to przeciwieństwo przenośników grawitacyjnych. Ruch rolek jest bowiem w tym przypadku wymuszany za pomocą silnika lub innego źródła energii. Napęd jest przenoszony na rolki za pomocą paska polikordowego lub koła łańcuchowego.
Przenośniki rolkowe produkuje się zazwyczaj ze stali nierdzewnej, stali węglowej ocynkowanej lub malowanej lub stopów aluminium. Same rolki natomiast wykonane są ze stali pokrytej gumą lub innymi tworzywami sztucznymi. W przenośnikach łańcuchowych palety przenoszone są za pomocą łańcuchów, których ilość i wielkość dobiera się do rodzaju palet i poziomu obciążenia. Łańcuchy umieszczone są w wykonanych z plastiku profilach, a te z kolei w stalowej ramie. Całość układu napędzana jest za pomocą silnika.
Ze względu na niskie koszty zakupu oraz eksploatacji a także prostotę i niezawodność przenośniki rolkowe stanowią zazwyczaj podstawę konstrukcji systemów transportu paletowego. Przenośniki łańcuchowe mają zazwyczaj rolę uzupełniająca (chociażby w miejscach zmiany kierunku). Jak rozwiązanie podstawowe stosowane są natomiast w przypadku palet o bardzo dużej masie.
Zmiana kierunku transportu lub linii transportowej
Do szybkiej i płynnej zmiany kierunku transportu lub linii transportowej służą transfery i obrotnice. Podstawowym zadaniem obrotnicy jest obrót transportowanego ładunku, zazwyczaj w osi poziomej. o kąt od 90 do 360 stopni. Obrotnica wykorzystuje mechanizm obrotowy połączony z przenośnikiem rolkowym lub łańcuchowym. Transfery natomiast zmieniają kierunek przemieszczania ładunku za pomocą mechanizmu wyposażonego w funkcję uniesienia/opuszczenia z płaszczyzn innych przenośników i mogą bez problemu współpracować z przenośnikami różnego rodzaju lud działać jako samodzielne stanowiska robocze.
Transport pionowy
Przenośniki pionowe i dźwigniki łączą systemy transportu rolkowego/łańcuchowego i służą do wyrównania różnic poziomu między nimi. Do transportu palet zazwyczaj stosuje się przenośniki dwu- lub czterosłupowe ze względu na duży udźwig i stabilną konstrukcję. Wysokość pracy danego urządzenia zależy od jego konstrukcji i może być dopasowana bezpośrednio do konkretnej aplikacji. Przenośniki pionowe zazwyczaj wykonuje się ze stali cynkowanej lub malowanej.
Elementy dodatkowe
Systemy transportu paletowego wyposażone są w różnorodne urządzenia dodatkowe, pośród których znaleźć można chociażby spychacze, stopery, sztaplarki, urządzenia do podmiany palet, bandownice, etykieciarki, owijarki etc. Jak uzupełnienie uwzględnia się w nich także wózki transportowe oraz magazynki palet.
Źródło: http://psl.mazowsze.pl/