Czy wiesz, że aż 90% amerykańskich firm stawia na szkolenia swoich pracowników i tego rodzaju wydarzenia organizuje cyklicznie?
W Polsce trend ten również jest już zauważalny. Na rozwój swoich kompetencji mogą liczyć zatrudnieni już w ponad połowie przedsiębiorstw działających na terenie naszego kraju. Nie ma wątpliwości, że szkolenia są potrzebne, a pracownicy traktują je jako bonus do podstawowego wynagrodzenia. Co ciekawe, do firm, w których szkolenia organizowane są regularnie, wpływa kilka razy więcej CV aniżeli do tych, które na rozwój pracownika nie stawiają.
Wraz z coraz większą popularnością tego rodzaju wydarzeń w strukturach firm, sami pracownicy zaczęli mieć coraz większe wymagania. Dzisiaj szkolenia twarde, które polegają na przedstawieniu teorii czy konkretnych umiejętności, nie wywołują efektu „wow”, ale są raczej standardem. Okazuje się, że specjaliści do spraw rozwoju kadry wskazują, iż szkolenia mogą być skuteczne, jeśli będą spotykać się z zainteresowaniem kursantów i rzeczywiście będą odpowiadać na ich indywidualne potrzeby oraz możliwości. Nie chodzi tutaj jedynie tematykę i zakres szkolenia, które to muszą być odpowiednio dobrane, biorąc chociażby pod uwagę zajmowane przez pracownika stanowisko i jego możliwości wspinania się po kolejnych szczeblach zawodowej kariery. Licz się także forma szkolenia. Firmy, które takowe oferują, mają dzisiaj pracownikom naprawdę sporo do zaoferowania.
Szkolenia, które są skuteczne
Pamiętajmy, że autorytarny styl zarządzania personelem to już przeszłość. Dzisiaj liczy się pracownik, jego potrzeby i oczekiwania względem firmy, dzięki czemu wykazuje on o wiele większą motywację i zaangażowanie do pracy. To z kolei przekłada się na lepszy efekt finalny realizacji jego zawodowych obowiązków.
Uwagę warto zwrócić na formę szkoleń. Niegdyś były to raczej nudne wykłady teoretyczne, które nie pobudzały kreatywności kursantów. Dzisiaj to nierzadko zaskakujące gry szkoleniowe, które dostarczają wiedzę i umiejętności w nieco inny sposób. Okazuje się, że nauka poprzez zabawę czy proponowanie atrakcyjnych metod nauczania, to o wiele skuteczniejsze metody zwiększania kwalifikacji pracownika. Ten nie traktuje szkolenia jak przykrego obowiązku, ale raczej jako dodatkową korzyść, którą będzie mógł wykorzystać na wielu płaszczyznach.
Gry szkoleniowe nie są nudne, pobudzają wyobraźnię, zwiększają motywację, umacniają relacje pomiędzy pracownikami, uczą zdrowej rywalizacji, eliminowania zjawiska „wyścigu szczurów”. Budują solidne podstawy do realizacji wytyczonych zadań zespołowo. Pozwalają też poznać współpracowników, co przekłada się na lepszą komunikację w strukturach firmy. Oprócz tego dostarczają oczywiście szereg praktycznych korzyści – wiedzy oraz technicznych umiejętności, jakie są niezbędne do rozwoju działalności firmy.
Jeśli planujesz organizację szkolenia dla swoich pracowników, dobrze przemyśl wybór formy organizacji takiego wydarzenia. Oprócz atutów zawodowych, tego rodzaju spotkanie ma być też atrakcyjne na tyle, by zatrudnieni z chęcią chcieli w nim uczestniczyć.