Od pierwszego stycznia bieżącego roku w życie weszły nowe przepisy określające sposób gospodarowania odpadami przez przedsiębiorstwa. Określone w ustawie o odpadach kategorie przedsiębiorców mają obowiązek zarejestrować się w ogólnopolskim systemie Bazy Danych o Odpadach – w skrócie BDO. Rejestracja do systemu prowadzona była ( i nadal jest dla nowych przedsiębiorstw, oraz tych które ”zaspały” ) za pomocą wniosków przesłanych do marszałków województwa. Należy pamiętać, że rejestracja może trwać nawet trzydzieści dni, a bez aktywnego konta w tym systemie przedsiębiorstwa nie mogą w legalny sposób pozbyć się określonych typów odpadów.
Konto w systemie BDO musi mieć nie tylko firma, która przekazuje odpady, ale również ta, która je transportuje oraz ta, do której one finalnie trafiają. Każde przedsiębiorstwo zarejestrowane w tym systemie posiada indywidualny numer. Nawet po zakończeniu działalności jego numer nadal zostaje przypisany do niego i nie może być nadany innemu podmiotowi. Zmiana ustawy o odpadach wiąże się nie tylko ze sposobem w jaki przedsiębiorstwa rejestrują produkcję, wywóz i gospodarowanie odpadami ale również to w jaki sposób będą wyglądać ich faktury.
Należy pamiętać o tym, aby umieszczać numer z BDO na fakturze. W ustawie o VAT dopuszczana jest możliwość umieszczanie innych niż we wskazanej ustawie informacji. Warto wiedzieć o tym, że w przypadku gdy ustawodawca uzna, że na fakturze powinien być umieszczony numer nadany w systemie BDO a go nie będzie przedsiębiorstwu grozi kara administracyjna w przedziale od 5000 do 1 000 000 zł. Dlatego też warto jest umieszczać ten numer na fakturze niezależnie od tego czy dotyczy ona bezpośrednio działalności z odpadami czy też innej. W przypadku gdy ta informacja nie jest konieczna nic się nie stanie, po prostu na fakturze będzie dodatkowa, tak naprawdę zbędna informacja. Natomiast w razie gdyby była ona wymagana unikniemy zapłacenia kary za jej brak. Numer BDO nie jest jednak konieczny na wewnętrznych dokumentach przedsiębiorstwa.