Którą platformę e-commerce wybrać? Konieczność udzielenia odpowiedzi na to pytanie ciąży nad każdym, kto chce lub już zajmuje się sprzedażą w polskim Internecie.
Allegro czy Amazon?
Którą platformę e-commerce wybrać? Konieczność udzielenia odpowiedzi na to pytanie ciąży nad każdym, kto chce lub już zajmuje się sprzedażą w polskim Internecie. Aby nieco ułatwić Ci zadanie, stworzyliśmy ten artykuł. Dowiesz się z niego, w czym Allegro i Amazon są podobne i co tak naprawdę je od siebie różni.
Allegro
Jest polskim serwisem aukcyjnym, który powstał w 1999 r. jako lokalna odpowiedź na popularność eBaya. W ciągu ponad 20 lat istnienia Allegro wyrobiło sobie pozycję niekwestionowanego lidera w polskiej branży handlu elektronicznego. Jak wynika z badań Gemius/PBI, w 2020 r. z portalu korzystało ok. 20 mln indywidualnych użytkowników, co czyni go 10. największą platformą marketplace na świecie.
Amazon
Wystartował w 1994 r. z inicjatywy Jeffa Bezosa jako księgarnia internetowa, ale szybko poszerzył swój asortyment. Obecnie posiada ponad 300 milionów unikalnych użytkowników pochodzących z niemal całego świata. Taka liczba czyni z niego najpopularniejszy serwis aukcyjny w skali globu. W Polsce sklep Amazon oficjalnie dostępny jest od marca 2021 r.
Allegro i Amazon – różnice i podobieństwa
Po zapoznaniu się z podstawowymi informacjami na ich temat, nadszedł czas na bardziej szczegółowe i istotne z punktu widzenia sprzedawcy zestawienie podobieństw i różnic występujących pomiędzy Allegro i Amazonem.
Allegro
Forma sprzedaży:
Licytacja lub „Kup teraz”
Sugestie wyświetlane na stronie aukcji:
Inne produkty z portfolio tego samego sprzedawcy
Wspomaganie sprzedaży:
- Możliwość integracji z oprogramowaniem optymalizującymi procesy sprzedażowe
- Intuicyjny i rozbudowany interfejs sprzedażowy
Koszty sprzedaży:
- Darmowa rejestracja i aktywacja konta
- Konto Firmowe (przy miesięcznej sprzedaży powyżej 1050 zł) – dostępne 3 plany abonamentowe (od 39 do 3000 zł miesięcznie)
- Prowizje od sprzedaży od 6 do 15% wartości przedmiotu
Koszty wysyłki:
- Preferencyjne ceny usług InPost
- Darmowe przesyłki dla użytkowników, którzy wykupili usługę Allegro Smart
Amazon
Forma sprzedaży:
Brak możliwości przeprowadzenia licytacji, cena każdego produktu musi być konkretna i ustalona z góry
Sugestie wyświetlane na stronie aukcji:
Ten sam produkt na aukcjach innych sprzedawców (niekiedy w bardziej korzystnych cenach)
Wspomaganie sprzedaży:
Możliwość integracji z oprogramowaniem optymalizującymi procesy sprzedażowe
Koszty sprzedaży:
- Plan Indywidualny (do 40 sprzedanych przedmiotów w miesiącu) – 4 zł (bez VAT) za każdą sprzedaż
- Plan Profesjonalny – 165,91 zł (bez VAT) miesięcznie
- Prowizje od sprzedaży od 2 do 15% wartości przedmiotu
Koszty wysyłki:
- Wiele progów wagowych przesyłek, a co za tym idzie zróżnicowane koszty
- W przypadku korzystania z FbA (Fulfillment by Amazon) portal odpowiada za wysyłkę produktów i obsługę reklamacji
Podsumowując, tylko Allegro umożliwia przeprowadzanie licytacji. Polityka Amazona natomiast każdorazowo wymusza na sprzedającym wskazywanie konkretnej ceny.
Kolejną istotną różnicą jest sposób wyświetlania produktów. Allegro promuje konkretnego sprzedawcę poprzez ukazywanie użytkownikom innych jego towarów. Amazon z kolei skupia się na umożliwieniu zakupu w najbardziej korzystnej cenie. Taka polityka niekiedy odbywa się ze szkodą dla sprzedawcy, ponieważ widząc ten sam produkt na innej aukcji, użytkownik raczej wybierze tańszą z dostępnych opcji.
Pod względem wspomagania sprzedaży oraz ponoszonych kosztów i prowizji oba serwisy prezentują się mniej więcej podobnie. Ceny wysyłki również są do siebie zbliżone. Amazon wyróżnia się jednak możliwością skorzystania z usługi Fulfillment by Amazon, dzięki której sprzedawca nie musi osobiście zajmować się wysyłką zakupionych produktów oraz obsługą zwrotów. Jest to możliwe dzięki temu, że przechowuje swoje towary w centrach logistycznych Amazon.
Allegro czy Amazon? Co wybrać?
Skoro znasz już podobieństwa i różnice występujące pomiędzy oboma liderami rynku e-commerce, określ swoje potrzeby sprzedażowe i dopiero na ich podstawie podejmij decyzję. Choć nie da się ukryć, że aby dotrzeć do kupujących w Polsce, wciąż najbardziej opłaca się korzystać z Allegro, Amazon może okazać się szczególnie atrakcyjny, gdy zależy Ci na wygodzie (w końcu dzięki usłudze FbA przejmie za Ciebie część odpowiedzialności za sprzedaż) oraz dotarciu do klientów mieszkających w innych częściach świata.
Nie martw się jednak, jeśli po określeniu swoich potrzeb i priorytetów, wciąż będziesz mieć problem z dokonaniem wyboru. Tak naprawdę wcale nie musisz się ograniczać. W końcu nic nie stoi na przeszkodzie, aby zdywersyfikować swoją sprzedaż i korzystać z usług obu platform jednocześnie. Jeśli czujesz, ze potrzebujesz wiedzieć więcej na ten temat, skontaktuj się z naszą agencją: https://pirkspark.pl/pl/